Missie, visie & kernwaarden
Onze missie
In onze missie geven we aan wat wij willen, hoe wij dat willen bereiken en welke waarden wij belangrijk vinden.
OBS de Eendracht; school in beweging.
- Beweging is ontwikkeling, ontwikkeling is beweging. Ieder mens ontwikkelt zich onophoudelijk, iedere dag, een leven lang, ieder op zijn eigen manier, in zijn eigen tempo. Ontwikkelen doe je niet alleen, dat doe je samen. Wij begeleiden onze leerlingen hierin, zodat ze zich optimaal kunnen ontplooien en voorbereid worden op de maatschappij van de 21e eeuw.
- OBS de Eendracht geeft vorm aan het onderwijs aan de hand van de volgende 4 pijlers: ontwikkeling (van jezelf en de basisvaardigheden), creativiteit, techniek, bewegen (sport/dans). Door een breed onderwijsprogramma te volgen en aan te sluiten bij dat wat kinderen al kunnen en kennen en bij hun (onderwijs)behoeften leveren wij een bijdrage aan de brede ontwikkeling van kinderen en streven we er naar dat iedere leerling aan het eind van zijn/haar schoolloopbaan (sociaal) vaardig is om: samen te werken, in hoge mate zelfstandig te functioneren, probleemoplossend te denken en te handelen, verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen gedrag en om het eigen leren te kunnen sturen. Dit alles organiseren we in een veilige omgeving. We zijn trots op ons veilige schoolklimaat.
Onze kernwaarden
De kernwaarden van De Eendracht zijn:
- Gelijkwaardigheid
- Veiligheid
- Eigenaarschap
- Ontwikkeling
- Samen
- Diversiteit
Onze visie
De visie geeft een kort en helder antwoord op de vraag: Hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen?
Visie op schoolklimaat
Wij streven naar een veilig en goed pedagogisch klimaat in onze school. Dat betekent voor ons een sfeer waar ieder zichzelf kan zijn. Met respect voor elkaar, ongeacht iedere culturele en/of levensbeschouwelijke achtergrond. We zijn ervan overtuigd dat kinderen zich alleen maar veilig kunnen voelen als er een goede vertrouwensrelatie is tussen leerling(en), leerkracht en ouders. We beseffen ook dat het omgaan met anderen in een grote(re) groep niet bij alle kinderen vanzelf gaat en dus geleerd moet worden. Daarom heeft het aanbieden en inoefenen van sociale vaardigheden een vaste plaats in ons onderwijs. Zo leren kinderen samenwerken, voor zichzelf opkomen, zelf problemen oplossen, zichzelf uiten en contact leggen.
Goede communicatie is essentieel om een veilige omgeving voor alle betrokkenen te realiseren, hier hechten wij dan ook grote waarde aan, net als aan transparantie en duidelijkheid; onder andere in de vorm van voorspelbaar leerkrachtgedrag en het opstellen en naleven van duidelijke regels en afspraken. We streven open communicatie op basis van gelijkwaardigheid na. Samen op weg om ieder kind zich optimaal te laten ontwikkelen; leerling, ouder(s), leerkrachten.
Visie op ontwikkeling en leren, onderwijs en opbrengsten
Wij vinden het erg belangrijk om ons onderwijs goed aan te laten sluiten op de onderwijsbehoeften van iedere individuele leerling, immers: ieder kind leert op zijn eigen wijze. We richten ons daarbij op de vraag: ‘Wat heeft deze leerling van ons nodig qua benadering, aanpak, ondersteuning en instructie?’ Hierbij is een speciale rol voor de leerling zelf weggelegd. Hij/zij is steeds het vertrekpunt. We bevorderen bewust eigenaarschap bij de leerling; natuurlijk passend bij de ontwikkeling. Door ons leerkrachtgedrag vervolgens aan te passen aan wat het kind nodig heeft komt het kind tot optimale resultaten.
In ons onderwijs neemt ‘bewegend leren in een rijke leeromgeving’ een steeds belangrijkere plek in. Omdat iedereen op zijn/haar eigen manier ontwikkelt, wordt zitten afgewisseld met staan en bewegen. Kinderen leren door ervaring en worden geprikkeld door hun omgeving, zoals hun medeleerlingen, de leerkracht, ouder(s)/verzorger(s) en uitdagende materialen. Er is veel aandacht voor een bij het kind passende instructie en inoefening.
Visie op maatschappelijke positionering
Wij zijn ons bewust van onze maatschappelijke rol in de samenleving. We vinden het dan ook erg belangrijk dat we onze leerlingen goed voorbereiden en hen handvatten geven om later goed te kunnen functioneren in de maatschappij van de toekomst. We zijn ons ervan bewust dat de maatschappij snel verandert. Het is onzeker welke beroepen er zullen zijn als onze leerlingen volwassen zijn. Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. De kinderen doen op een andere manier kennis op, dan 10 jaar geleden. Er is sprake van globalisering. Iedereen is met elkaar verbonden door verschillende media. Door al deze veranderingen hebben kinderen andere onderwijsbehoeften. Op obs de Eendracht volgen we de ontwikkelingen en spelen we hierop in. Tevens vinden wij dat onze school een spil is in het dorp.